Generalforsamling

 

Her finder du referatet fra den sidst afholdte generalforsamling.

 

 

 

Ordinær generalforsamling i

Grundejerforeningen Langager

den 29. april 2014

 

 

 

Den 29. april 2014 afholdtes ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Langager,

 

Dagsordenen var i henhold til indkaldelsen:

1.Valg af dirigent

2. Bestyrelsens beretning om det forløbne år

3.Aflæggelse af regnskab, underskrevet af revisor og be­sty­relsen

4.Rettidigt indkomne forslag fra med­lem­merne

5.Vedtagelse af budget for 2014 og fastsættelse af bidrag for 2015

6.Valg af formand

7.Valg af bestyrelsesmedlemmer samt to suppleanter

8.Valg af revisor og revisorsuppleant

9.Eventuelt valg af administrator

10.Eventuelt

 

Deltagere:

Nr.:

1: Karina

3: Henrik

4: Jack & Rikke

10:  Kristian & Louise

12: Jacob

13: Brian

26: Maria

27: Per

31: Winnie & Bo

35: Susanne & Kenth

39: Sezen

 

1. Valg af dirigent:

Henrik (nr. 3) blev valgt til dirigent

 

2. Formandens beretning i kort form:

Jack fortalte at året havde bestået på den sociale side af Vejfesten for alle og med god tilslutning derudover fastelavn for børnene.

En del træer på Langager har lidt skade og bør erstattes. Langager skiltet bør rettes op ved en evt. fælles arbejdsdag hvor også legepladsen efterses.

Der er fortsat enkelte udeståender kontigent mæssigt, bestyrelsen arbejder videre.

Sandbrøndene er blevet renset.

3. Regnskab:

Bo (nr. 31) gennemgik regnskabet og det blev godkendt. Posten for glatføre blev vendt og tiderne der saltes på.

4. Forslag:

Bestyrelsen havede ikke modtaget nogen forslag.

5. Budget:

Fremlagte budget for 2014 og kontingentfastsættelsen på kr. 3.000,00 blev vedaget 

6. Valg af formand:

Jack ønskede ikke genvalg: Henrik (nr. 3) blev valgt som ny formand.

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer:

Den øvrige bestyrelse modtog genvalg og Rikke (nr. 4) blev valgt til den suppleant post der ikke har været besat det sidste år.

8. Valg af revisor og revisorsuppleant:

Jesper (nr. 33) blev genvalgt som revisor og Jacob (nr. 12) blev genvalgt som revisorsuppleant.

9.Eventuelt valg af administrator

Blev ikke behandlet.

10. Eventuelt:

Sandkassen bør gøres børnevenlig og ikke en tissebakke for områdes katte

Hunde der luftes af Langager naboer bør vi lige holde øjne med at efterladenskaber samles op

Omkostninger på glatføre og retningslinjer for køre tider udstikkes

Vejfest bliver den 21. juni 2014

 

 

Som referent:

 

____________________

Bo (Nr. 31)

 

Som dirigent:

 

__________________________

Henrik (Nr. 3)

Underskrevet referat, regnskab og budget forelægger hos besyrelsen.

 

 

 

 

R E F E R A T

af

Ordinær generalforsamling i

Grundejerforeningen Langager

den 24. april 2013 kl. 19:00

 

 

Den 24. april 2013 afholdtes ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Langager, ved Roth Nordic, Kantinen, Centervej 5, 3600 Frederikssund.

 

Dagsordenen var i henhold til indkaldelsen:

1.       Valg af dirigent

2.                   Bestyrelsens beretning om det forløbne år

3.                   Aflæggelse af regnskab, underskrevet af revisor og be­sty­relsen

4.                   Rettidigt indkomne forslag fra med­lem­merne

a)     Forslag vedr. forhøjelse af kontingent for ubebyggede grunde

b)     Forslag vedr. hastighedsbegrænsning på Langager

c)     Forslag vedr. placering af større beløb på vejfonden på en højrente konto

d)     Forslag vedr. Etablering af vejbump

5.                   Vedtagelse af budget for 2013 og fastsættelse af bidrag for 2014

6.                   Valg af formand

7.                   Valg af bestyrelsesmedlemmer samt to suppleanter

8.                   Valg af revisor og revisorsuppleant

9.                   Eventuelt valg af administrator

10.                Eventuelt

                     

 

 

 

 

OBS. Ifølge vedtægternes § 7. Stk. 4.Har et medlem, der er i restance til foreningen, ikke stemmeret på generalfor­samlingen, ligesom medlemmet ikke kan vælges til tillidshverv i foreningen.


 

Repræsenterede på generalforsamlingen var i alt 15 (heraf 0 som fuldmagt) af 33 parceller/ejere:

Langager 3       ved Henrik Büchmann Nielsen

Langager 4       ved Jack Larsson  og Rikke Olsen

Langager 5       ved Michael Nielsen

Langager 8       ved Jens & Alice Bruun-Nielsen

Langager 9       ved Sukhdev Singh Rooprai

Langager 10     ved Louise Rom Jensen

Langager 12     ved Jacob Stigbjerg

Langager 13     ved Brian Henriksen

Langager 14     ved Flemming Rossing

Langager 15     ved Thomas Birkedal Jacobsen

Langager 20     ved Flemming Rossing

Langager 24     ved Manjit Singh Rooprai

Langager 31     ved Bo Christensen

Langager 33     ved Jesper Bahn Larsen

Langager 39     ved Sezen Karakoq

 

ad 1.

Rikke Olsen (nr. 4) blev enstemmig valgt som dirigent, hun takkede for ordet og meddelte som det første at generalforsamlingen var rettidig og lovlig indkaldt.

Jesper Bahn Larsen (nr. 33) tilbød at tage referatet mod accept af, at referatet får karakter af et kort beslutningsreferat, uden fyldestgørende beskrivelser af diverse diskussioner  -  på denne baggrund blev Jesper valgt som referent.

 

ad 2.

Formand Henrik Büchmann Nielsengennemgik bestyrelsens beretning (vedlagt som bilag).

Derudover blev der spurgt hvor mange der var med til vejfesten – svaret fra bestyrelsen var 30-40 personer inkl. børn.

Der blev klappet og beretningen blev taget til efterretning af forsamlingen

 

ad 3.

Revisor (Jesper Bahn Larsen) gennemgik slavisk alle poster i regnskabet, der udviser et resultat på niveau med det budgetterede.

Halvdelen af det indkomne kontingent er overført til en aftalekonto/vejfond (33tkr pr. 31/12 og de resterende 16,5tkr primo 2013)  -  som udgangspunkt er aftalekontoen/vejfonden reserveret til fremtidige reparationer af hovedsageligt veje.

 

Regnskabet blev enstemmigt vedtaget

 

ad 4.

a)     Forslag vedr. forhøjelse af kontingent for ubebyggede grunde.

Der var en del snak frem og tilbage.

 

Hele generalforsamlingen var enige om at dette er noget vi aldrig håber man kommer ud for at skulle drøfte igen, da det er et håb at de enkelte grundejere af sig selv vil sørge for at vedligeholde grundene så de fremstår i pæn og ordentlig stand uden væsentlig ukrudt spredning, til glæde og gavn for alle parter. Forhøjelsen skal altså mest af alt ses som et incitament til, at ejeren selv vedligeholder sin grund.

Flemming Rossing oplyste at han (bla. grundet finanskrisen) har svært ved at afse ressourcer til den ønskede ukrudtsbekæmpelse – derfor ser han meget gerne hvis andre i området vil hjælpe ham med det (gøre det for ham), da han i princippet er enig i at ønsket om trimmede græsplæner på de ubebyggede grunde er til glæde og gavn for alle (interesserede kan kontakte Flemming på f.rossing@sol.dk)

 

Der blev sendt 2 forslag til afstemning – det med indkaldelsen rundsendte (forslag a1) og et lettere modificeret/specificeret (forslag a2).

 

Forslag a1

Grundejerforenings-kontingent for ubebyggede grunde forhøjes med kr. 2.000,-.

Beløbet skal gå til dækning af omkostninger i forbindelse med ukrudtsbekæmpelse – 2 gange årligt - på den enkelte grund, såfremt dette ikke foretages af ejeren selv.

De kr. 2.000,- kan betales tilbage til ejeren af den ubebyggede grund, såfremt tilstrækkelig ukrudsbekæmpelse er foretaget henholdsvis inden 15. maj og 15. august.

Det er den til enhver tid siddende bestyrelse som vurderer om betingelserne for tilbagebetaling af kr. 2.000,- eller dele deraf, er opfyldt.

 

Forslag a2

Grundejerforenings-kontingentet for ubebyggede grunde forhøjes med kr. 2.000,- (iht.. vedtægternes §8, stk. 2 om mulighed for differentieret kontingent)

Beløbet skal gå til dækning af omkostninger i forbindelse med ukrudtsbekæmpelse – 2 gange årligt - på og omkring den enkelte grund, såfremt dette ikke foretages af ejeren selv.

De kr. 2.000,- betales tilbage til ejeren af den ubebyggede grund, såfremt tilstrækkelig ukrudtsbekæmpelse er foretaget henholdsvis umiddelbart inden 1. juni og umiddelbart inden 1.oktober. Tilstrækkelig ukrudtsbekæmpelse er f.eks. at planterne er slået ned til en højde på under 20cm på de angivne datoer.

Det er den til enhver tid siddende bestyrelse som vurderer om betingelserne for tilbagebetaling af de kr. 2.000,- eller dele deraf, er opfyldt.

De 2.000,- opkræves med forfald primo oktober – således at bestyrelsen kan nå at informere grundejeren om at tilstrækkelig ukrudtsbekæmpelse er udført, og der dermed kan ske modregning, således at den enkelte parcelejer ikke behøver at have et likviditetsmæssigt udlæg.

 

Forslag a1 fik 0 stemmer for vedtagelse og 15 imod vedtagelse

Forslag a2 fik 13 stemmer for vedtagelse og 2 imod vedtagelse – forslaget blev altså vedtaget og vil træde i kraft for kontingentet 2014.

 

b)     Forslag vedr. hastighedsbegrænsning på Langager

Alle på generalforsamlingen var enige i opfordringen til at bestyrelsen kontakter ansvarlig afdeling ved kommunen, med henblik på at få nedsat den generelle fartbegrænsning på hele Langager til 25 km/t  - da dette givetvis ikke kan lade sig gøre, opfordres alle alligevel til at følge loven der siger man skal køre efter forholdene, dvs. alligevel max 20-25 km/t.

Derudover blev der generelt opfordret til mere dialog med eventuelle fartsyndere omkring hastighederne i området.

 

c)     Forslag vedr. placering af større beløb på vejfonden på en højrente konto

Forslagsstiller trak forslaget tilbage grundet den øjeblikke likviditets situation i foreningen.

 

d)     Forslag vedr. Etablering af vejbump

Da bump kan larme meget  kom et alternativ forslag om blomsterkummer op, dette var der også dårlige erfaringer med.

Forslagsstiller trak forslaget tilbage om etablering af vejbump, idet der var enighed om at mere og bedre dialog er løsningen for Langager. Evt. sammenholdt med muligheden for at udarbejde nogle hjemmelavede oplysningsskilte ifbm. vejfesten.

 

ad 5.

Revisor (Jesper Bahn Larsen) gennemgik slavisk alle poster i budgettet, og anbefalede selv at sætte 35.000kr i stedet for 25.000kr af til glatførebekæmpelse for 2013, idet der allerede er brugt 28.000 kr. af årets budget på nuværende tidspunkt.

Derudover blev det besluttet at reducere hensættelsen til vedligeholdelse af vej fra 40.000kr til 30.000kr for 2013.

 

 

Budgettet for 2013 blev enstemmigt vedtaget.

 

Revisor/Kassér Thomas (nr. 15) kunne oplyse at der på nuværende tidspunkt er en opsparing på vejfonden i niveauet 240-245.000kr (inkl. de 30.000kr der hensættes i 2013)

 

Flemming Rossing stillede forslag om, at kontingentet fra år 2014, blev sat ned til de reelle direkte udgifter hvert år (dvs. uden hensættelse/opsparing til vejvedligeholdelse), svarende til ca. 2.100kr pr. ejendom, da det er meget at skulle betale så meget ekstra til fremtidig vedligeholdelse.

Det blev aftalt at Jens Bruun-Nielsen  (nr. 8) undersøger hvad en ingeniør  - der arbejder for et rådgivende ingeniørfirma med dette speciale  - estimerer vejvedligeholdelsesudgiften på Langager til (opgjort pr. ejendom pr. år) set over en periode på 50år. Således at vi evt. kan få kvalificeret hensættelsesbehovet fremadrettet.

Flere kunne oplyse at der på den stiftende generalforsamling i 2006 var snak om netop hensættelsen til vedligeholdelse af vejarealet  - at det blev fremhævet at det var Lind og Risørs erfaring, at for vejarealet på Langager, skulle man over 30-50 år forvente en udgift svarende til ca. 1.000kr pr. ejendom pr. år til vedligeholdelse.

 

Kontingentet for 2014 blev vedtaget uændret på 3.000kr. pr. ejendom + 2.000kr ekstra for de ubebyggede grunde (jf. punkt 4a) – disse 2.000kr ekstra skal der dog ikke budgetteres med, da man forventer at alle grundejere ukrudtsbekæmper deres ubebyggede grunde til bestyrelsens og specielt naboernes tilfredshed.

 

ad 6.

Henrik genopstillede ikke som Formand

Efter lidt pinlig tavshed stillede Jack Larsson (nr. 4) op til hvervet, og blev enstemmigt vedtaget ved klapsalver.

-       Forsamlingen takkede Henrik for den store indsats de forløbne år, ligesom Henrik selv takkede for de forudgående års tillid.

 

ad 7.

Thomas genopstillede ikke som Kassér - Forsamlingen takkede Thomas for den store indsats de forløbne år, ligesom Thomas selv takkede for de forudgående års tillid.

Bo Christensen (nr. 31) og Brian Henriksen (nr. 13) genopstillede til bestyrelsen og blev enstemmigt valgt som bestyrelsesmedlemmer.

Louise Jensen (nr. 10) var eneste opstillede til bestyrelsessuppleantposterne , så det blev besluttet kun at have én suppleant det næste år.

Bestyrelsen konstituerer sig selv på det første bestyrelsesmøde.

 

ad 8.

Jesper Bahn Larsen (nr. 33) blev på genvalg enstemmigt valgt som revisor.

Jacob Stigbjerg (nr. 12) blev enstemmigt valgt som revisorsuppleant.

 

ad 9.

Det blev besluttet ikke at antage en administrator, men fortsat lade bestyrelsen egenhændigt stå for administration af alt omkring grundejerforeningen, herunder opkrævning af kontingent. Om end det henstilles til at folk udviser mere omhu og vilje til at få betalt rettidigt.

 

ad 10.

- Det blev pointeret at nogle beboere havde meddelt legende børn at legepladsen til tider er lukket – generalforsamlingen var helt enige om at LEGEPLADSEN ALTID ER ÅBEN  -   der henvises dog naturligvis til at alle tager hensyn til hinanden og således frarådes generende støjende ophold i området generelt, specielt om morgenen og om aftenen.

 

- Reglerne om hegn blev drøftet, og det blev oplyst at HEGN I SKÆL SKAL VÆRE BØGEHÆK jf. lokalplansnes punkt 9.2:

”Hegn i skel mellem private parceller og mod omgivelserne skal udføres som hæk og vedligeholdes i højder på henholdsvis 60 cm, 120 cm og 180 cm, som er angivet på kortbilag 3.

Hække skal udføres af arten alm. bøg, i hele lokalplanområdet. Hække kan af hensyn til husdyr suppleres med et dyre- eller trådhegn med max. højde som hæk, placeret på indersiden af hæk mod bolig.”

 

Dirigenten takkede for god ro og orden og kunne hæve mødet kl. 21:20.

 

                                             Jægerspris, den              

                                             Som referent:                                       

 

 

                                             ____________________                  

                                             Jesper Bahn Larsen

 

 

Jægerspris, den                                                          Jægerspris, den                  

Som dirigent:                                                             Som formand for bestyrelsen:              

 

__________________________                           __________________________

Rikke Olsen                                                               Jack Larsson

 

Underskrevet referat, regnskab og budget forelægger hos besyrelsen.


 

 

Bestyrelsens beretning for 2012.                                                        Jægerspris den 24/4 2013

 

Året generelt

Det har været et forholdsvis stille år. Der har ikke været afholdt mere en 2-3 bestyrelsesmøder, da der ikke har været behov for flere.

 

Grundejerforeningskontingent:

Indbetaling af grundejerforeningskontingent for 2013 har fungeret for langt de fleste parcelejere, men vi må desværre igen konstatere, at der har været en hel del arbejde med at opkræve kontingentet for nogle få parcelejere.

 

De parcelejere som er blevet rykket, har modtaget opkrævning som alle andre. Derefter har de modtaget 2 rykkere. 2 parcelejere har efter 2. rykker valgt at betale det oprindelige kontingent til trods for, at der på rykkerne var gebyr. Disse gebyrer er stadig ikke betalt. Vi mangler desuden stadig det fulde kontingent samt gebyrer fra en parcelejer.

 

Derfor er der tre ejere, der ikke har stemmeret ved denne generalforsamling. De kan ligeledes ikke  blive valgt til tillidsposter i vores forening.

 

Jeg vil igen i år påpege, at bestyrelsens arbejde er frivilligt og det er vores fritid vi bruger på at administrere foreningen. Derfor er det brand ærgerligt, at bestyrelsen skal bruge tid på dette unødige arbejde. I sær når der er tale om, at det er de samme parcel ejere der år efter år, skal rykkes.

 

Vejfest 2012

Vejfesten i 2012 blev en stor succes. Der var et stort fremmøde. Menuen stod på helstegt pattegris og det faldt i god smag hos deltagerne. Stor tak til Thomas og Brian, der stod for tilberedningen af grisen. Det var en god dag og jeg håber, at arrangementet vil blive gentaget i fremtiden, da det er en god måde at mødes på.

 

Fastelavn

Winnie og Bo tog et godt initiativ i år. De foreslog og arrangerede fastelavn for børnene på Langager, med alt hvad der hører sig til en fastelavnsfest. Det var et godt arrangement, som børnene syntes var sjovt. Jeg håber det kan blive en tradition, at der afholdes fastelavn her på Langager.

 

Oprettelse af højrentekonto

På sidste års generalforsamling, blev det vedtaget, at bestyrelsen skulle placere 160.000 på en højrentekonto.

 

Vi har oprettet en konto i FiH Erhvervs Bank og overført 160.000 til denne konto. For at det var muligt, skulle foreningen have et CVR nummer. Så foreningen er nu registreret i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

 

Legepladsen

Der er blevet indkøbt 3 bord/bænke sæt som blev opstillet ved legepladsen. Der var et pænt fremmøde til samling og opstilling af det indkøbte.

I efteråret blev indkaldt til oliering af legepladsen. På det aftalte tidspunkt var vi to personer der gik i gang med arbejdet. Lidt senere dukkede to mere op. Så i alt var vi fire personer. Arbejdet gik fint og det tog ikke så lang tid, men vi kunne godt have tænkt os, at lidt flere bakkede op om de fælles opgaver der i vores forening.

 

 

 

 

 

Jægerspris den 19/4 2012

 

 

 

 

Referat af Generalforsamlingen 2012 for Grundejerforeningen Langager.                                                                       

 

Generalforsamlingen blev afholdt torsdag den 19. april 2012 kl. 19.00.

 

Deltagere:

 

Nr. 3: Henrik

Nr. 4: Rikke & Jack

Nr. 11: Kenneth

Nr.:13: Brian

Nr. 15: Merete & Thomas

Nr. 31: Bo

Nr. 33: Jesper

 

 

1. Valg af dirigent

Merete blev valgt som dirigent og Bo som referent.

 

2. Formandens beretning:

 

 

Året generelt

 

Det har været et meget stille år. Der har ikke været afholdt mere en 2-3 bestyrelsesmøder, da der ikke har været behov for flere.

 

Snerydning og græsslåning:

 

Det har heldigvis været en mild vinter med hensyn til snevejrsdage. Det har betydet, at vi i forhold til de to foregående år, ikke har haft de store udgifter til snerydning.

 

Handyman som varetager snerydning og græsslåning ønskede en fastprisaftale, med fast månedlig betaling for snerydning og græsslåning. Bestyrelsen fandt ikke den foreslåede aftale gunstig for foreningen og vi valgte derfor, at fortsætte den nuværende ordning, hvor vi betaler pr. gang. Der kom dog en lille prisstigning, hvilket vi accepterede, da Handymans priser havde været uændrede siden han startede.

 

Grundejerforeningskontingent:

 

Indbetaling af grundejerforeningskontingent for 2012 har fungeret for langt de fleste parcelejere, men vi må desværre igen konstatere at der har været en hel del arbejde med at opkræve kontingentet for nogle få parcelejere. Vi har igen i år været nødt til at sende rykkere til et par grundejere. Alle har dog betalt. Det eneste udestående vi har, er et byggefirma der er gået konkurs. Her får vi kontingentet, når konkursboet er gjort op.

 

Vejfest

 

Den 18. juni 2011 blev årets vejfest afholdt. Vejret var ikke helt med os, men det var en hyggelig dag. Tak til festudvalget for det.

 

Forslag til Generalforsamlingen

 

Bestyrelsen har modtaget 2 forslag som ikke er kommet med på generalforsamlingen. Dels blev de modtaget for sent. De blev modtaget den 19. marts 2012. Og dels var de uden afsender. Vi kunne derfor ikke være sikre på, om afsenderen var berettiget til at fremsætte forslag på generalforsamlingen. Det er OK at være anonym forslagsstiller, men bestyrelsen er nødt til at vide, hvem der stiller forslag.

 

 

3. Aflæggelse af regnskab

Jesper (33) gennemgik regnskabet og det blev godkendt uden indsigelser.

 

4. Indkomne forslag

- a. Placering af større beløb fra vejfonden på en højrentekonto

Det blev besluttet at bestyrelsen undersøger muligheder for at overfører ca. 180.000 af vejfonden til en højrente konto.

 

- b. Opkrævning af kontingent via PBS

Bestyrelsen fik mandat til at opkrævningen kører via PBS i fremtiden.

 

5. Vedtagelse af budget

Jesper gennemgik budgettet og den eneste ændring er at vejfest punktet blev rettet op til 5.000,-

 

Kontingentet på de 3.000,- forsætter.

 

6. Valg af formand

Henrik blev genvalgt som formand

 

7. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter

Brian & Bo blev genvalgt til bestyrelsen

Thomas blev genvalgt som suppleant og Jack fik den anden post.

 

8. Valg af revisor og suppleant

Jesper & Louise (10) fik genvalg som henholdsvis revisor og revisor suppleant

 

9. Valg af administrator

Valg af administrator udgik.

 

10. Eventuelt

Der var en generel skuffelse over det mangelfulde fremmøde

 

 

Underskrevet referat foreligger hos bestyrelsen

_______________________________________________________________________________

 

 

Referat

Generalforsamling 2011 i GF Langager

Langager 28. april 2011

 

Deltagere:

Jesper (33, Revisor), Henrik (3, Formand), Martin (17), Michael (5), Jesper (12), Claus (18), Anna & Brian (13), Thomas (15), Per (27), Anders (19), Sanne & Kenth (35), Karakouque (39), Louise (10), Bo (31).

14 stemmeberettigede.

 

Dirigent: Michael (5)

Referent: Bo (31)

Formanden bød velkommen og det blev konstateret at GF er rettidigt indkaldt.

Bestyrelsens beretning for 2010.                                                                                      

Parcelhusejernes Landsforening:

Bestyrelsen har i 2010 taget skridt til, at indmelde grundejerforeningen i Parcelhusejernes Landsforening. Dette fordi bestyrelsen tidligere på året tog skridt til, at få etableret forsikringer til imødegåelse af arbejdsulykker og lign. Den daværende forsikringspakke kunne dog ikke tilbyde en skræddersyet forsikringsløsning som bl.a. indeholdt en bestyrelses- og ledelsesansvarsforsikring, som dækker bestyrelsens dispositioner under varetagelse af deres hverv. Dette kan PL tilbyde som en fast bestanddel af deres medlemskab. Forsikringerne dækker følgende:

Arbejdsskadeforsikring

Kautionsforsikring (underslæbsforsikring)

Retshjælpsforsikring

Erhvervsansvarsforsikring

Bestyrelses- og ledelsesansvarsforsikring.

Desuden tilbyder PL juridisk rådgivning for grundejerforeningen og dens medlemmer omkring parcelhusejerrelaterede problemstillinger.  Alle opfordres til at se på hjemmesiden: www. Parcelhus.dk.

Legeplads:

I oktober blev vores nye legeplads leveret og opsat. Lars Laj leverede den bestilte legeplads som aftalt og alt forløb planmæssigt.

Lørdagen efter var der indkaldt til "Fælles arbejdsdag", hvor vi skulle udlægge faldunderlag. Vi vidste ikke på forhånd, hvor mange vi ville blive. Det var derfor positivt, at stort set alle grundejere var repræsenteret på dagen.

 

Snerydning:

Den hårde vinter har igen budt på en del snerydning, som varetages af Handyman. Det er bestyrelsens opfattelse, at snerydningen fungerer tilfredsstillende og snerydningen vil fortsat blive varetaget af Handyman. Dette gælder også græsslåningen.

Grundejerforeningskontingent:

Indbetaling af grundejerforeningskontingent for 2011 har fungeret for langt de fleste parcelejere, men vi må desværre konstatere at der har været en hel del arbejde med at opkræve kontingentet, idet enkelte grundejere, ikke har indbetalt kontingentet, trods gentagne rykkere.

Det har betydet, at vi desværre har været nødsaget til at sende nogle grundejere til inkasso.

Det er ærgerligt, at nogle grundejere ikke respekterer medlemskabet af vores grundejerforening og at bestyrelsen derved skal bruge så meget tid som vi har gjort på at inddrive kontingentet.

Den fremtidige rykkerprocedure vil derfor blive ændret således, at en grundejer der ikke overholder betalingsforpligtelsen, vil modtage to rykkere ud over betalingskravet. Sagen vil herefter uden yderligere varsel blive overgivet til inkasso. Hver rykker vil blive pålignet 100 kr. i rykkergebyr jf. Lov om renter ved forsinket betaling m.v.  + renter som bliver opgjort jf. vores vedtægter.

Grundet arbejdsmængden med at inddrive grundejerforeningskontingentet, overvejer bestyrelsen derfor også i skrivende stund, at indhente tilbud om at lade denne del af bestyrelsesarbejdet overgå til et administrationsselskab.

-

Efter formandens beretning fulgte en dialog omkring de ressourcer bestyrelsen har vedr. rykkerproceduren omkring manglende indbetalt kontingent. Claus (18) spurgte om kontingent kunne opkræves via ejendomsskatten. Dette undersøges af bestyrelsen!

3:

Jesper(33): gennemgik regnskabet som blev godkendt uden anmærkninger.

4:

Kenth (35), gennemgik fremsendte forslag til husorden for Langager, og fortalte om deres oplevelser på Langager og ikke mindst på fællesarealet, hvordan gæster behandler vores fællesareal med manglende respekt. Herunder blev nævnt, voksne der spillede fodbold klokken 22.00, gæstende børn der behandler legeplads, fodboldmål og bygninger med manglende respekt.

Der foregår en del hundeluftning af gæstende hunde, dette er endnu ikke opfattet som et ”affaldsproblem” dog ses hundelufterne ikke med poser, beboere på Langager holder øje med dette.

Generelt har de unge/børnene ikke respekteret henstillinger!

Afstemning omkring husorden 1 for 13 imod.

Den nye bestyrelse tager kontakt til de omkring liggende GF’r vedr. de nævnte omtalte emner.

5:

Jesper (33) gennemgik budget 2011.

Claus (18) mente ikke at det afsatte beløb til glatførebekæmpelse og græsslåning kunne overholdes, og nævnte at et beløb omkring 30.000,- var mere realistisk.

Budgettet blev vedtaget efter en ”bordet rundt snak”, forslaget blev vedtaget 13-0 (Louise (10) var lige hjemme ved afstemning) 

Bestyrelsen havde fremlagt at fra 2012 ville kontingentet blive hævet til 3000,-.

Herunder blev debatteret ejerskab af vej, PL kører prøvesager på at der ikke må gøres forskel på borgere vedr. ex. ejerskab af vej.

Afstemning omkring kontingentforhøjelse til 3.000,-: 11 for 3 imod, forslag vedtaget.

6:

Valg af Formand, Henrik (3) genopstiller, Henrik genvalgt

7:

Bestyrelsesmedlemmer, Per (27) genopstillede ikke.

Thomas (15) genopstiller, og valgt

Brian (13) valgt

Anders (19) valgt

Bo (31) valgt

Bestyrelsen konstituerer sig selv ved næste møde.

8:

Revisor Jesper (33) genvalgt, Revisorsuppleant Louise (10) valgt

 

 

9:

Det var nævnt at en administrator kunne være relevant da bestyrelse har haft meget arbejde vedr. opkrævning af kontingent. Dette blev sat i bero da omkostningerne ville være for store.

10: Eventuelt

Kenth (35) spurgte ind til ukrudt på tomme grunde hvad status var. Sagen er undersøgt men vi har desværre ingen sanktionsmuligheder. Der henstilles til at tomme grunde vedligeholdes, og ordnes mindst 2 gange årligt, da det skaber gener for naboerne!

 

Henrik (3) foreslog nyt legepladsudvalg til opsyn/kontrol (inspektion af legeplads da der skal være jævnlig kontrol af legepladsens stand).

Løbende vedligeholdes, træ vedligeholdes – gynger smøres etc.

Der henstilles til at alle melder tilbage hvis de opdager noget, der ikke er i ordentlig stand!

18. juni er der sommerfest, hvor Louise (12) blev tilmeldt festudvalg – flere søges. Der er afsat 2000,- til vejfesten.

 

 

_______________________________    

Bo (31), Referent

 

_______________________________    

Michael (5), Ordstyrer

 

_______________________________    

Henrik (3), Formand

 

 

Underskrevet referat foreligger hos bestyrelsen________________________________

 

 

 

 

 

 

 

R E F E R A T

af

Ordinær generalforsamling i

Grundejerforeningen Langager

den 27. april 2010

Referat udarbejdet den: 02.05.2010

 

 

Den 27. april 2010 kl. 19.00 afholdtes ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Langager, ved Husets Venner, Lejrvej 4, 3630 Jægerspris.

 

Dagsordenen var i henhold til indkaldelsen:

1.       Valg af dirigent

2.                   Bestyrelsens beretning for året 2009

3.                   Aflæggelse af regnskab, underskrevet af revisor og be­sty­relsen (se bilag 1)

4.                   Rettidigt indkomne forslag fra med­lem­merne

a)      Legepladsudvalget

5.                   Vedtagelse af budget og fastsættelse af bidrag og eventuelt indskud (se bilag 2)

6.                   Valg af formand

7.                   Valg af bestyrelsesmedlemmer samt to suppleanter

8.                   Valg af revisor og revisorsuppleant

9.                   Eventuelt valg af administrator

10.                Eventuelt

                      Under "eventuelt" kan der ikke sættes forslag under af­stemning.

 


 

Repræsenterede på generalforsamlingen var i alt 8 (heraf 0 som fuldmagt) af 33 parceller:

Langager 3     ved Henrik Büchmann Nielsen

Langager 5     ved Michael Nielsen

Langager 15   ved Thomas Birkedal Jacobsen og Merete Brit Rønberg

Langager 18   ved Claus Ole Pursved

Langager 19   ved Anders Larsen

Langager 27   ved Per Sand Jensen

Langager 31   ved Winnie og Bo Christensen

Langager 33   ved Jesper Bahn Larsen

 

ad 1.

Merete Rønberg blev enstemmigt valgt som dirigent. Vedrørende rettidig og lovlig indkaldt generalforsamling påpegede Claus Pursved, at dette ikke var tilfældet, idet indkaldelsen ikke var dateret og han desuden havde modtaget indkaldelsen til generalforsamlingen én dag for sent i henhold til vedtægterne. Det besluttedes dog ved afstemning, at gennemføre generalforsamlingen på trods af dette, men med klausul om, at parcelejerne har indsigelsesret mod den ikke rettidige indkaldte generalforsamling og de vedtagne forslag og beslutninger der måtte blive truffet på den pågældende generalforsamling. Mulige indsigelser vedtoges at skulle være bestyrelsen i hænde senest 8 dage fra udsendelse af referatet, dvs. senest tirsdag den 11.05.2010.

 

 ad 2.

Formand Anders Larsen gennemgik bestyrelsens beretning der i hovedtræk indeholdt følgende punkter:

 

Overdragelse af fællesarealer er stort set på plads. Arealerne er gennemgået sammen med konsulent fra Niras, som har påpeget mangler, som Lind og Risør har godkendt og vil udbedre. Der henstår ”småting” som enkelte træer som er døde og skal skiftes, samt en bearbejdning af græsrabatterne fra gartnerens side (dvs. bæredygtige græsrabatter er klippet to gange), før overdragelsen er sket tilfredsstillende.

Formanden kunne ellers berette, at der blev afholdt sommerfest lørdag den 29. august 2009 i ”blæst” men alle deltagere havde en god dag.

Til beretningen knyttede Henrik Büchmann en kommentar om, at Langager har fået sin egen hjemmeside: www.gf-langager.dk hvor man kan læse om aktuelle aktiviteter i grundejerforeningen, samt læse referater fra bestyrelsesmøder og generalforsamling.

Til beretningen knyttede Thomas Birkedal Jacobsen en kommentar om, at der er tegnet en erhvervs – og arbejdsskadeforsikring i Tryg til at imødekomme eventuelle skader som opstår på grundejerforeningens fælles arealer og ikke mindst vej, samt dækning såfremt man bliver skadet ved frivilligt arbejde i forbindelse med grundejerforeningens aktiviteter.

Under formandens beretning fremkom Jesper Bahn Larsen med et forslag om, at referater fra bestyrelsesmøderne skal lægges på foreningens hjemmeside. Desuden bør der udarbejdes en bestyrelseskalender med fastlagte datoer for bestyrelsesmøder. Det blev vedtaget af forsamlingen.

Claus Pursved påpegede at udsendelsen af referater fra bestyrelsesmøderne er mangelfuld. Desuden efterlyste han fremsendelse af nye vedtægter.

Det blev vedtaget, at nye forslag, punkter samt forslag til vedtægtsændringer publiceres på hjemmesiden og man selv er ansvarlig for at opdatere sin viden via hjemmesiden.

 

ad 3.

Revisor (Jesper Bahn Larsen) gennemgik slavisk alle poster i regnskabet, hvilket ikke gav anledning til debat. Det blev dog præciseret, at man endnu ikke har modtaget faktura for opstillede fodboldmål, som blev leveret i foråret 2009 og man derfor har en latent udgift på 2.398,- kr. såfremt leverandøren gar sit krav gældende. Sagen bliver undersøgt af revisor.

 

Revisor gjorde yderligere opmærksom på, at grundejerforeningen ej heller har modtaget faktura for rådgivning i forbindelse med overdragelse af fællesarealer, hvorfor der også her henstår en mulig betalingsforpligelse på 15.000,- kr. fra vejfondens konto.

 

Halvdelen af det indkomne kontingent er overført til en aftalekonto/vejfond og er som udgangspunkt reserveret til fremtidige reparationer af hovedsageligt veje.

 

Regnskabet blev enstemmigt godkendt af de fremmødte.

 

ad 4.

a.

Henrik Büchmann berettede om de løsningsmodeller som legepladsudvalget har arbejdet med det sidste års tid. Løsningsforslaget har taget udgangspunkt i den største fællesnævner for ønsker fra de enkelte grundejere. Desuden har man prioriteret legepladsen æstetiske fremtoning højt, ved forslag af brug af naturmaterialer som falder i eet med naturen, samt naturligvis sikkerheden ved pladsen i form af korrekte faldunderlag og lign. Det fremlagte forslag beløber sig imidlertid til ca. 125.000 kr, dvs. 50.000 kr. mere end hvad der blev vedtaget på sidste års generalforsamling. Derfor anmodede legepladsudvalget om en budgetforøgelse på ca. 50.000 kr. til gennemførelse af byggeriet.

Der blev i forsamlingen argumenteret for og imod en forøgelse af budgettet. Nogen parcelejere mente, at man kunne bygge for de allerede bevilgede 75.000 kr. og arbejde på en forøgelse af budgettet, andre mente at budgettet skulle forhøjes nu for at områdets børn kunne få fuld nytteeffekt af legepladsen.

I forbindelse med placering af legepladsen påpegede Claus Pursved, at den del af fællesarealet som støder op til marken og som var tiltænkt som placering af legepladsen, til tider har store områder som står under vand. Dvs. man bør være forsigtig med, hvor man placerer legepladsen. Det blev vedtaget, at legepladsudvalget bestemmer placering under hensyntagen til denne problematik.

Med hensyn til finansiering af en budgetforhøjelse er grundejerforeningens finansielle situation den, at en sådan forøgelse af budgettet vil betyde et lån fra vejfondens konto på kr. 30.000. Alternativt til at låne fra vejfonden, kan pengene tilvejebringes ved, at hensættelsen til vejfonden udebliver i 2010. Dette forslag vandt gehør. Dog påpegede Claus Pursved, at han var af den opfattelse af 1/2–delen af kontingentet skal gå til hensættelser til vejen, hvilket revisor bemærkede ikke var et krav.

Per Sand bemærkede, at det ville være en god ide at publicere de mulige tegninger af legepladsen på hjemmesiden, hvilket der var bred enighed om. Han nævnte desuden muligheden for at etablere en bålplads på fællesarealet.

 

Slutteligt blev der stemt om en budgetforhøjelse på 50.000 kr. til et rådighedsbeløb til opførelse af legeplads på i alt 125.000 kr. Forslaget blev vedtaget med stemmerne 6 for og 2 imod.

 

Efter legepladsudvalgets beretning skulle forslag B (medsendt i indkaldelsen men ikke på dagsordenen) været behandlet. Bestyrelsen valgte dog at forkaste forslag B.

 

ad 5.

Revisor (Jesper Bahn Larsen) gennemgik slavisk alle poster i budgettet, og foreslog følgende ændringer til budgettet:

-         På baggrund af det forestående legepladsbyggeri foreslås det, at der ikke hensættes til vejfonden i indeværende budgetår.

-         Budgettet for glatførebekæmpelse øges fra 20.000 kr. til 35.000 kr. med den hårde vinter 2009/2010 ”in mente”.

-         Budgettet til afholdelse af vejfest, bestyrelsesmøder, generalforsamling forhøjes fra 2.600 kr. til 3.500 kr.

-         Budgettet for etablering af lejeplads øges til 125.000 kr. fra 75.000 kr. jf. punkt 4.a.

 

Under budgetgennemgangen blev muligheden for at indkøbe et telt til afholdelse af arrangementer i grundejerforeningen diskuteret (forslag fra Per Sand), men forslaget blev forkastet, idet der ikke var den store velvillighed til at opbevare teltet blandt de fremmødte.

Claus Pursved fremlagde sit synspunkt om, at vejfesterne ikke skal finansieres af grundejerforeningen, men af parcelejerne selv. Han opponerede imod, at indkaldelsen til sidste års vejfest havde været mangelfuld, idet man ikke kendte programmet før man skulle tilmelde sig. Jesper Bahn Larsen foreslog, at programmet blev publiceret på hjemmesiden INDEN tilmelding og knyttede desuden den kommentar, at han synes det var i orden at bruge penge på sociale arrangementer i grundejerforeningen.

 

I forbindelse med budgettet påpegede Jesper Bahn Larsen, at der fortsat ikke er betalt for Niras ydelser, i forbindelse med konsulentbistand til overdragelse af fællesarealer. Det er der ikke, fordi vi ganske enkelt aldrig har modtaget en faktura. Der henstår derfor en latent betalingsforpligtelse på 15.000,- kr. som skal honoreres af vejfonden, såfremt faktura modtages.

 

Mht. driften af arealerne herunder belysning, var Claus Pursved af den opfattelse, at det fortsat er Lind & Risør der står for drift og servicering, da belysningen endnu ikke er overdraget. Claus Pursved påpegede desuden, at bestyrelsen burde arbejde videre med en evt. overdragelse af denne drift til Frederikssund kommune, ligesom de varetager kommunens øvrige belysningsopgaver. Dette gælder for så vidt også vejanlægget. Dette var der bred enighed om i forsamlingen og bestyrelsen skal derfor i 2010 undersøge muligheden for en sådan overdragelse af drift af veje og belysning.

 

Ved håndsoprækning stemte 8 for budgettet og 0 imod.

Således blev kontingentet for 2011 vedtaget uændret på 2.400kr. pr. ejendom.

 

 

 

 

Budget kalenderåret 2010

for Grundejerforeningen Langager

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Indtægter

 

 

 

 

Kontingent

33 grunde á 2.400kr

     79.200,00

kr

 

Renter

 

      1.000,00

kr

Indtægter i alt

 

     80.200,00

kr

 

 

 

 

 

Udgifter

 

 

 

 

Glatførebekæmpelse

 

     35.000,00

kr

 

Vedligehold af fællesarealer

10 x græsslåning

      7.500,00

kr

 

Drift af lygtepæle

ca. 500kr pr. stk

      9.500,00

kr

 

Diverse (bestyrelsesmøder, GF, vejfest porto osv.)

      3.500,00

kr

 

Forsikringer (bestyrelsesansvar og legeplads)

      6.000,00

kr

 

Etablering af legeplads

 

   125.000,00

kr

Omkostninger i alt

 

   186.500,00

kr

 

 

 

 

 

Resultat af drift:

 

  (106.300,00)

kr

 

 

 

 

 

 

Hensættelse til vedligeholdelse af vej

                -  

kr

Resultat efter hensættelser

 

  (106.300,00)

kr

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ad 6.

Formand Anders Larsen stillede ikke op til genvalg. Til gengæld stillede Henrik Büchmann op til formandsposten og blev enstemmigt valgt til ny formand.

 

ad 7.

Jesper Edelhart Hansen (nr. 12) havde meddelt, at han ikke ønskede at fortsætte med at være bestyrelsesmedlem. Per Sand (nr. 27), Thomas Birkedal Jacobsen (nr. 15) og Anders Larsen (nr. 19) var eneste opstillede til de 2 bestyrelsesposter og 2 bestyrelsessuppleantposter og ønskede selv at konstituere sig på det første bestyrelsesmøde hvilket der var bred enighed om på generalforsamlingen. Bestyrelsen vil fremover tegne 1 formand, 2 bestyrelsesmedlemmer og 1 bestyrelsessuppleant.

 

ad 8.

Jesper Bahn Larsen (nr. 33) blev på genvalg enstemmigt valgt som revisor.

Bo Christensen (nr. 31) blev på genvalg enstemmigt valgt som revisorsuppleant.

 

ad 9.

Det blev besluttet ikke at antage en administrator, men fortsat lade bestyrelsen egenhændigt stå for administration af alt omkring grundejerforeningen, herunder opkrævning af kontingent.

 

ad 10.

-         Ingen punkter men løs snak om det nye lavenergihus, oprydning efter generalforsamlingen, samt stor tak til dirigenten for god ro og orden.

 

 

 

 

 Underskrevet referat foreligger hos bestyrelsen.

Webmaster: Jack & Bo © 2009 • Privacy Policy • Terms of Use